Via Hokitika en Punakaiki naar Blenheim

2 februari 2013 - Blenheim, Nieuw-Zeeland

De dag begon erg bewolkt vandaag. De klok had weer 8 uur geslagen en we waren klaar voor het ontbijt. De spek lag al in de oven en we kregen er geroosterde tomaatjes erbij en scrambled egg.Vandaag gaan we weer terug naar villa Bloemberg in Blenheim. Dit gaan we doon via Hokitika en Punakaiki. Het zou een rit worden van 422 kilometer vandaag. (Totaal alweer 100 kilometer gereden deze 4 dagen tijd!) Hokitika lag 40 kilometer van Greymouth vandaan. Dat is het plaatsje van de Jade (steen). Een kunstenaarsdorpje zal ik maar zeggen. Je kan de mensen daar aan het werk zien met oa mineralen slijpen, schilderen, glasblazen etc etc. Het was niet druk. Op het strand waren er kunstwerken tezoen van aangespoeld hout. Erg mooi wat ze ervan gemaakt hebben! Toen zijn we weer via Greymouth langs de kust naar Punakaiki gereden. Ongeveer 80 kilometer. Daar zijn de Pancakes te bewonderen. Deze is vrij toegankelijk en erg mooi om te zien. In sommige rotsformaties zie je gezichten of een dier of wat anders. Het weer werd steeds beter. daarna hebben we in het nabij gelegen cafe wat gedronken en gegeten en zijn we verder gereden. Ik heb tot Murchison gereden en pa het laatste stuk. Hans had gebeld dat we morgen gaan vissen met ene Mike! Moeten we wel vroeg opstaan (05.00uur vertrekken). Dat hebben we er wel voor over. Om 18.00uur waren we in Blenheim. We moesten opschieten want de luchthaven was al bijna dicht.

Bij thuiskomst hebben we eerst wat gedronken en daarna heb ik Hans geholpen met de Paua. Dit is een zeevrucht die je heel dun moet snijden en een delicatessen in Nieuw Zeeland is. Ik had het nog nooit gezien en gegeten. We hebben het gebakken met een uitje en knoflook. Was apart om te zien en had een aparte smaak, maar was goed te eten. Als hoofdgerecht kwam de lamsbout. We hebben het deze avond niet laat gemaakt, want morgen is het vroeg dag. Els had weer eens gewonnen met triominos. Gefeliciteerd Els!

1. Mikel en Martha:
    4 februari 2013
    Villa Bloemberg :-) ... dat moet verre familie zijn?