Maori bijeenkomst Tamaki Village

17 januari 2013 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Gisteren zijn we aangekomen in Rotorua. Het was nog steeds erg bewolkt en frisjes. Het rijden ging goed. Alles stond goed aangegeven langs de weg. Bij een info-centrum hebben we de laatste routegegevens opgevraagd. We waren in de buurt. Nog enkele kilometers rijden. Het B&B lag wat hoger gelegen en je had daar een prachtig uitzicht op het gebergte en het meer. De Vrouw des Huizes wilde ons al zoveel dingen laten doen deze dag dat we tijd tekort zouden komen. Op haar advies hebben we de Maori-village geboekt.

We werden met de bus vanaf het centrum erheen gebracht. Leuke sfeer in de bus en de buschauffeur had er duidelijk zin in! Daar bij het dorp aangekomen te zijn, werd er weer de traditionele rituelen uitgevoerd. Uit elke bus was een Chief gekozen die geaccepteerd moest gaan worden tijdens het ritueel door de Maori's. Het lag schitterend gelegen het dorp. Daar binnen kregen we alle aspecten van het Maori-leven te zien. Diverse spellen die ze deden, huidsierkunsten (tatoos), houtsnijwerk, de dans, de bollen (aan draadje) dans, Vlecht werk, etc. Leuk om te zien. Ook lieten ze ons zien hoe ze het eten daar bereiden op de orriginele manier. Dit doen ze door een groot gat te graven. Daar hele hete stenen (die enkele uren op een vuur hebben gelegen) in te leggen. Daar doen ze de manden met eten erop. Eerst het vlees, dan de aardappelen, daarna de groentes. Daarbovenop doen ze dan een natte deken. Zodat het erin kan gaan stomen. Hier komt als laatste het zand op om alles af te dekken. Dit laten ze ruim 3 uur garen zo onder de grond. Later deze avond mochten we gaan meegenieten van de maaltijd die ze dan onder de grond hadden bereid.

We werden eerst nog naar een groot Maori-huis gebracht om daar een show te zien van hen. Zang, dans en historie en ook de krijgerskunsten lieten ze ons zien. Iedereen in de ruimte was stil en zat volop te genieten met wat ze ons aan het zien waren.

Toen dit afgelopen was, werden we naar de eetzaal gebracht waar het buffet gereed stond. Het rook allemaal heerlijk. Er was op het buffet:

wortelen, zoete aardappel, aardappel, bieten. coleslaw, ijsbergsla, vis, kip, lamsfilet, soort van cous cous, diverse sauzen en brood. als dessert was er Custard vla, room, chocoladecake en pavlova. Het smaakte allemaal erg goed. Bij het hoofdgerecht kon je de rooksmaken goed erin proeven.

Tegen 20.00uur zijn we met de bus weer terug gereden. Elk land in de bus ging een lied van hun eigen land zingen. Een gezellige bedoeling! Het werd een geslaagde avond.

Bij terugkomst bij ons B&B  zagen we dat we een schitterend avonduitzicht hadden over Rotorua. Allemaal lampjes die aanwaren. Het leken wel gloeiwormen in de plaats. Dit alles onder het genot van een glaasje witte wijn. Morgen zullen we vast wel weer gaan wandelen. Er zijn mooie meren hier en genoeg geizers. Eerst maar eens afwachten wat het weer morgen zal gaan worden. Van mij mag de zon weer tevoorschijn komen en de warmte naar ons toe brengen. Nu hebben we de lange broek weer uit de koffer moeten pakken. We zullen het morgen vast wel zien!

1. Angelique, Kees, Bjorn en Liz:
    16 januari 2013
    Ik heb ook de lange (onder) broek uit de koffer gepakt. Hier gaat ie naar - 15gr. Jullie hebben weer een mooi avontuur beleefd. Ben wel benieuwd welk liedje jullie hebben gezongen in de bus??? Lekker genieten mannen. Gr KABL
  2. Dennis:
    17 januari 2013
    Wat een mooi avontuur!! Geweldig leuk verslag Patrick! Leuk om te lezen.
    Hier is het brrrrrrrrrrrrrrrr koud!!!!!!!!!!! Als je nog een mooi klein souvenir tegenkomt van de Maori, denk je dan ook even aan mij...please??
    Nog heel veel reisplezier gewenst in de grote avontuur!

Groetjes,
    Dennis
  3. Joke:
    Hallo Piet en Patrick,
    Snel nog ff voor het naar bed gaan de mail gecheckt om te kijken of er nog nieuws was.En inderdaad er was weer een berichtje van jullie.
    Wat leuk dat jullie bij de Maori's op bezoek zijn geweest,en zo de rituelen van hun hebben mee kunnen maken.Heel bijzonder lijkt me dat.Wel leuk dat je dat allemaal kunt volgen via deze site.Goed idee Patrick!Nu nog het zonnetje voor jullie,maar wie weet schijnt die morgen volop!!Hier is het echt winter en wordt er al over een 11 stedentocht gesproken.!!Dus dat wordt de gebreide onderbroek aantrekken!!!Nog veel plezier gewenst samen,en ik ga mijn bedje opzoeken.Tot de volgende keer.xxx
  4. Mikel en Martha:
    17 januari 2013
    Ha vakantie-genieters, wat een leuk en uitgebreid verslag hebben jullie weer gemaakt. Dat liedje uit Nederland was vast: ''Hand in hand kameraden'' :-) ....? Hier is het ijskoud, brrr. Veel plezier en genieten van alles, groet Mikel & Martha
  5. Elly en Franz:
    17 januari 2013
    Hallo Piet en Patrick, Eindelijk dan een berichtje van ons. Wij zijn weer terug van de Can. Eilanden en hebben jullie weblog met interesse gelezen. Natuurlijk heel veel herkenning zoals de busrit en het bezoek aan de Maori,s. We vragen ons af of Piet wel de sms,jes heeft ontvangen, die wij vanaf ons vak.adres hebben verstuurd? We blijven jullie natuurlijk volgen en zijn heel benieuwd waar jullie nog naar toe zullen gaan. Voor ons was het wel een hele koude thuiskomst. Vanaf zo,n lekker warm eiland naar ons koude kikkerlandje. Maar je went er ook wel weer snel aan. Nou luitjes, geniet lekker verder en wij volgen jullie wel. Groetjes van ons twee: Franz en Elly
  6. Patrick Bloemberg:
    18 januari 2013
    Jawel hoor Frans en Elly... We hebben het alleen te druk om al het nieuws te kunnen beantwoorden hahaha. En @m&m.... foto's die hier geplaatst zijn zijn via de mobiel gemaakt en laatste keren was er geen wifi om iets te kunnen oploaden. Helaas.. wie weet snel ;)